Köpvillkor


  1. Allmänt
  • SignOfSweden drivs av Duly AB (559153-0901) och har sitt säte Stockholm. Företagets postadress är Observatoriegatan 5.
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
  1. Beställning
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Vi kan inte ändra i lagda beställningar så viktigt att kunden kontrollerar beställningen innan betalning. 
  • Är något fel i orderbekräftelsen så maila omedelbart (inom 5 minuter från beställning)  via e-post till kontaktuppgifterna under punkt 1. (Observera att vi inte kan ändra i beställningar men försöker tillmötesgå kunderna) 
  • Kunden ansvarar för att ange rätt uppgifter vid beställning (ej ange fler tecken än de som tillåts för varje produkt). 
  • Kunden ansvarar för att ange sin rätta adress. 
  • Kunden ansvarar för att enbart använda bokstäver och siffror för prägling. Andra tecken godkänns inte och din order kommer att nekas/annulleras om beställningen innehåller andra tecken än bokstäver och siffror.
  • Vi kan ej erbjuda exempelvis é (accent), vid beställning med accent/akut accent trycks bokstaven utan accent. Vi tar inte heller ansvar för placering av tryck eller mellanrum (vi trycker vanligtvis ej mellanrum)) 
  • Vi trycker enbart stora bokstäver (versaler). Kunden godkänner detta i och med att godkänna dessa villkor. Detta gäller även om kunden angivit små bokstäver (gemener).  
  • Vi har ett standardmellanrum mellan bokstäver och tecken som vi använder, och kan inte tryck extra/ mindre mellanrum enligt kundens begäran. Genom att godkänna dessa villkor godkänner du vårt standardmellanrum. 
    Vissa bokstäver är bredare, exempelvis A och V vilket kan göra att de upplevs sitta längre ifrån nästkommande bokstav. Som exempel så är bokstaven I mindre bred. Kunden ansvarar för att tagit del av detta före köp. 
  • Om inga tecken anges så skickas produkten till kunden utan tryck. Det är kundens ansvar att ange rätt uppgifter vid beställningstillfället. 
  • Läder som är färgat kan dofta på grund av detta, vilket kunden är skyldig att känna till och detta är inte en grund för reklamation. 
  • Presentbox ingår ej. 
  • Mobilskal med ficka - fickan fästs med lim och har en slidefunktion. Fickan lossnar om man drar den rakt utåt (rekommenderas ej). 
  • Vid köp mellan företag gäller köplagen. Se nedan för detaljer. Vi erbjuder inga garantier. 
  • Om kunden anges det större typsnittet och/eller för många tecken, så förbehåller vi oss rätten att trycka i det mindre typsnittet istället. 
  • Vi förbehåller oss rätten att ej packa i presentbox om dessa är slut (och ej debitera för denna)
  • Vi förbehåller att neka beställningar som gjorts med rabattkoder som ger mycket stora nedsättningar så kallade influencerkoder eller testkoder. Dessa är för internt bruk och kan inte användas utan medgivande.
  • Kunden återbetalas för presentbox om presentbox är slut.
  • Max ett kort rekommenderas i våra kortfickor för mobilskal.
  1. Leverans
  • Vi erbjuder fri frakt inom Sverige. För frakt till övriga Norden är kostnaden 99kr och övriga Europa 249kr. Vi arbetar med Postnord, Schenker och DHL
  • Våra normala leveranstider (ej expressfrakt) är 3-10 arbetsdagar. 
  • Genom att godkänna dessa villkor godkänner du dock att leverans med fri frakt kan dröja upp till 15 arbetsdagar. 
  • Om leveranstiden skiljer sig från våra normala leveranstider så framgår detta i produktbeskrivningen (beskrivningen om varje produkt som finns på varje enskild produktsida). Informationen är lättillgänglig och framgår tydligt med syfte att kunden ska känna till förutsättningarna för ett eventuellt köp. Kunden ansvarar för att kontrollera produktbeskrivningen innan dessa villkor godkänns. 
    OBS! Beställningar lagda på fredagar och helger skickas tidigast på måndagen efter.
  • Expressfrakt kan väljas till extra kostnad vilket innebär leverans på kortare tid. Beställning efter 12.00 skickas efterföljande arbetsdag. Leveranstiden kan variera. Vid fördröjning återbetalas enbart avgiften för expressfrakten, inte varornas värde. Köpet kan inte hävas på grund av försening av leveransen. 
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå ska du kontakta oss på e-postadress under punkt 1. Du ansvarar dock själv för att läsa produktinformationen före köp där information om eventuell längre leveranstid kan framgå. 
  • Ej uthämtade paket: Ert paket ligger hos ert postombud i max 14 dagar, sedan returneras det till oss. Paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig som kund de extra kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift som uppstår. Hanteringsavgiften är 350:- .
  • Priser
  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive moms på 25%
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  • Vi reserverar oss för att eventuella rabattkoder kan ta slut/ upphöra att gälla utan att vi meddelar kunden om detta. Vi garanterar inte att utgivna rabattkoder är gällande.
  • Olika erbjudanden/rabatter kan inte kombineras. 
  • Kunden ansvarar för att vid köptillfället lägga in eventuell rabattkod. Rabattkod kan inte läggas in i efterhand. 
  • Om rabattkoden ej fungerar måste kunden kontakta Sign of Sweden via mail före köpet genomförs. Om kunden ej kontaktar Sign of Sweden före köpet så kan rabattkoden inte läggas in i efterhand. 
  • Rabattkod får endast användas en gång per köptillfälle
  • Rabattkoder kan inte kombineras. Rabatter avser alltid mot ursprungspris. 
  • Mobilskal med metal letter anses vara personifierat och kan ej returneras. 
  • En rabattkod gäller max en månad. Koder som är äldre än en månad har gått ut och kan inte användas. 
  1. Ångerrätt
  • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Mer information om returer, byte och reklamationer finns på begäran. Maila då [email protected]
  • Ångerrätten gäller inte för beställningsvaror som tillverkas enligt dina önskemål (t.ex. produkter med egna initialer, metallbokstav eller annat tryck). 

  • 5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:

  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss kontaktuppgifterna under punkt 1. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • Vi nyttjade av ångerrätt har vi rätt att kräva tillbaka samtliga produkter som skickats från oss vid samma ordertillfälle. 
  • Returnerar man en del av erbjudandet, så upphör erbjudandet och du betalar fullt pris. 
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. Vid byten tillkommer 49kr i avgift. Returavgift 49kr. 
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
  • Märk returen med ditt ordernummer. Vi har ej möjlighet att ta emot returtypen ”Rekommenderat brev”, eller andra brev som kräver manuell upphämtning hos postombud. Sign of Sweden ansvarar ej för paket som ej når oss. Om paket skickas som behöver hämtas ut tillkommer 299kr i hanteringsavgift. 
  • Om Sign of Sweden mottager en retur av en produkt som har gjorts personlig (ex. gravyr, metal letter) så kan vi tyvärr inte godkänna returen. Om kunden önskar få paketet utskickat igen tillkommer 99kr. 
    5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
  • Ångerrätten gäller inte när kunden använt erbjudandet köp 2 för 1 där en produkt valts med personligt tryck. I dessa fall faller erbjudandet om kunden vill returnera den vara som ej har personligt tryck. Ingen återbetalning sker vilket kunden är skyldig att känna till före godkännandet av dessa villkor. 

  • En avgift om 99kr tillkommer vid returer. Detta är returavgiften.

  • Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
  1. Reklamation och klagomål
  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer har vi i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning rätt att kostnadsfritt åtgärda felet.
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas via mail omedelbart efter att defekten har upptäckts.
  • Normal förslitning (exempelvis tryck som bleks) anses normalt och ersätt ej. 
  • Observera att tryck kan blekna med tiden, vilket också anses vara normal förslitning som ej ersätts. 
  • Vid köp mellan två företag gäller köplagens regler. Företag som köper produkter av Sign of Sweden är skyldiga att känna till att vi inte erbjuder några garantier.

    6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till oss genom kontaktuppgifterna under punkt 1 där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet samt bilder på defekta varor.
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
  • Observera att personligt tryck är ett hantverk och därav kan både form och resultat variera.
  • Normalt slitage ersätts ej. 
  • Vi rekommenderar att hantera gravyren varsamt då det är handgjort. Viss blekning av trycket kan ske med tiden. 
  1. Ansvarsbegränsning
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande. Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  • Vi tar inte ansvar för att kunden angivit enligt sig fel bokstäver eller färg på tryck vid sin beställning. Uppgifter om tryck (tecken och färg) kan inte ändras efter lagd beställning. 
  • Vi förbehåller oss rätten att neka/annullera hela eller delar av din order. Om vi väljer att neka/annullera hela eller delar av din order så får du information om detta till den mailadress du uppgivit. Kunden ansvarar för att ange rätt mailadress. Eventuell betalning återgår. 
  • Vi förbehåller oss rätten att annullera hela eller delar av din order om du uppger för många tecken än de som anges som tillåtna för produkten. 
  • Vi omber våra kunder att hantera trycket på produkterna med försiktighet. 
  1. Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. 
  • Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  • Kunden ansvarar för att kontrollera information om produkten (som färg, material) före beställning.
  • Genom att godkänna dessa villkor godkänner kunden att denne är medveten om att placering och tryck kan differentiera beroende på produkt och tryck. 
  1. Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  1. Personuppgifter
  • Genom att handla på sidan accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidare ger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
  • Duly AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
  • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  • 10.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
  • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • 10.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    10.4.1 Betalleverantör
  • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
    De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Stripe, Swish.
  • 10.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL, Postnord och Schenker.
  • 10.4.3 Nyhetsbrev & SMS leverantör
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår marknadsföringsleverantörer. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
    Vi använder för utskick av nyhetsbrev och sms
  • 10.5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • 10.6 Rätt till rättelse 
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • 10.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • 10.8 Ansvarig för dataskydd
    Duly AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag

Betalsätt

Du kan välja mellan flera olika betalningsmetoder. Välj det alternativ som passar dig bäst när du kommer till kassan. Minderåriga ( under 18 år) får ej genomföra köp utan målsmans godkännande.
Klarna Checkout:

Klarna Checkout är ett smidigt och säkert sätt för dig som kund att handla med.
Du kan välja mellan följande betalningssätt:
Kortbetalning
Faktura
Dela upp din betalning
Direktbetalning till bank


Kortbetalning:

Du kan välja att betala med kort genom Stripe. Stripe tillhandahåller betalningstjänster för kortbetalningar. Stripe sköter hanteringen av kortuppgifter genom deras säkra system där du tryggt fyller i dina kortuppgifter. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet – 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet och genomför betalningen. Vi tar inte del av dina kortuppgifter. När betalningen har godkänts skickas du tillbaka till interiorofsweden.se där du får en bekräftelse på att ditt köp är genomfört.

Leveransförsening

Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Vi gör alltid vårt bästa för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Ersättning utgår inte vid en eventuell leveransförsening.


Uppdaterat: 2021-12-07: Klargörande kring när en kund kan ångra, ändra en beställning